مرحوم آیت الله العظمی آخوند خراسانی

سخنان آخوند خراسانی پیرامون تشکیل حکومت اسلامی

مرحوم آیت الله العظمی آخوند خراسانی

سخنان آخوند خراسانی پیرامون تشکیل حکومت اسلامی

مرحوم آیت الله العظمی آخوند خراسانی یکی از بزرگترین مرجع جهان تشیع میباشد

که خیلی از بزرگان و مراجع تقلید از شاگردانش بودن مانند مرحوم آیت الله العظمی بروجردی

۱۲۵۵ تولد در مشهد

۱۲۷۷ تحصیل علوم عقلی

۱۲۸۰ هجرت به نجف

۱۳۲۹ درگذشت در نجف

بهای دانلود یا استفاده از وبلاگ سه صلوات هدیه به امام زمان عج میباشد

اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم

یا علی مدد بر عمر لعنت

بایگانی


 فکرشو بکنید یک نفر روشنفکرانه از 100 سال پیش این مسائل را گفته باشد خیلی خیلی جالب است

خلاصه متن پیوست :
---------------------------
مرحوم نائینی و مرحوم آخوند خراسانی راجع به ولایت فقیه و تشکیل حکومت اسلامی بحث می کنند. مرحوم آخوند خراسانی مشکلاتی که در صورت تشکیل حکومت اسلامی توسط ولی فقیه و روحانیون را پیش بینی می کند. این پیش بینی ها به صورت زیر است

اول - دیگر ادیان هم ترغیب می شوند حکومت متعصب دینی تشکیل دهند و نزاع دینی شکل می گیرد 

دوم - وقتی روحانیون پا به حکومت بگذارند دیگر نمی توانند عیوب خود را ببینند و توجیه می کنند و فسادها را نادیده میگیرند

سوم - مسند روحانیت مسند مبارزه با فساد است و مسند حاکمان همواره توام با فساد. با این کار هم مسند مبارزه با فساد را از دست می دهیم و هم روحانیت را مفسد می کنیم. وای به روزی که بگندد نمک / حتی اگر فاسد نشویم همه مفاسد را به گردن روحانیت می نویسند و دین نابود می شود 

چهارم - علم حکومت داری و سیاست یک علم و فن است و روحانیون از این علم حداقل تا الان کاملاً تهی هستند و ورود بدون علم و تجربه و فن به این حوزه بدون طی مراحل آن باعث آبروریزی برای روحانیون می شود. صرف اینکه روحانیون انسانهای خوبی هستند که دلیل نمی شود هر علمی و هر فنی را بلد باشند 

پنجم - آمال وآرزوی ما تبعیت حکومت از دین است در حالیکه اگر حکومت را در دست گیریم، به تبعیت دین از حکومت دچار خواهیم شد 

ششم - چون مردم ما را نایبان امام زمان می دانند انتظار دارند حکومت دینی هم همان شرایط را ایجاد کند و وقتی نتوانیم در آن سطح عدالت را برقرار کنیم نسبت به امام زمان و دین سست عقیده می شوند 

هفتم - اکنون که مناصب حکومتی نداریم ، اینهمه اختلاف نظر وجود دارد . اگر به حکومت برسیم این اختلاف نظر باعث چندپارگی دین و ایجاد فرقه های جدید و آسیب به دین می شود 

هشتم - ما فقط سواد فقهی داریم و چون فقیه خوبی هستیم که تازه همه ابواب فقه را هم نمی دانیم، دلیل نمی شود که به علوم دیگر مانند مدیریت و ... هم تسلط داشته باشیم. علم فقه یک علم است با مسائل خودش و ربطی به اداره جامعه و مسائل آن ندارد 

نهم  - اسلام را در طول چندین قرن ، حکومت اسلامی نگه نداشته است بلکه حوزه های علمیه نگه داشته اند. 

دهم - بستگان ما در صورت حکومت از موقعیت استفاده خواهند کرد و باعث آبرو ریزی برای مرجعیت و دین اسلام خواهند شد و مردم آنها را به پای ما می نویسند

یازدهم - مردم تاوقتی فکر کنند که هدف از مبارزه ، برچیدن ظلم است با ما همراهی می کنند. اما به محضی که احساس کنند تلاش های ما برای رسیدن به قدرت و مقام و منصب است، دیگر اطراف ما را خالی می کنند و حمایت آنها کمرنگ می شود . خصوصاً آنکه نسبت به دین هم بدبین می شوند 

دوازدهم - ذات حکومت کردن دروغ گفتن است و نمی شود حکومت با اخلاق داشت . لذا در شان روحانیت نیست که دروغ بگوید و دامن دین را بیالاید 

سیزدهم - حب نفس باعث می شود حاکم اسلامی نتواند مسائل را درست ببیند و در جهت منافع خودش در برخی موارد حکم کند و حتی دین را تغییر دهد. لذا باعث می شود هم دین آسیب ببیند و هم حکومت . 

چهاردهم - دامن حکومت مطلقه آلوده به فساد است و ما مشروطه برپا کردیم تا استبداد و خودرایی کنار رود . در صورتی که عالم دینی در راس قرار گیرد، این نقدها هم دامن حکومت را می گیرد و هم دامن دین را و به بن بستهایی می رسیم که دیگر یارای حل مشکلات دینی - حکومتی را نداریم 

پانزدهم - هزاران نفر در اثر بیماری می میرند ولی ایرادی به روحانیت نمی گیرند. اگر روحانیت متولی امور حکومت شود، همه مشکلات بهداشتی، حکومتی، مالی، عدالتی و ... را به پای روحانیت و دین می گذارند. و این مساله اجتناب ناپذیر است و با زوال حکومت دینی ، زوال دین پدیدار خواهد شد 

شانزدهم - تا جامعه به بلوغ کافی نرسیده باشد ما نباید به دنبال کسب مقام و منصب حکومتی باشیم . فقط در صورتی باید به حکومت روی بیاوریم که مردم بخواهند . در غیر اینصورت باید کار فرهنگی انجام داد 

هفدهم - تشکیل حکومت اسلامی انتظار ایجاد عدالت کامل و آرمان نهایی را تداعی می کند و برای ما که ناتوان و کم تجربه هستیم سنگ بزرگ است و باعث می شود به اساس مساله آسیب بزنیم . باید سنگ های کوچک تر برداریم تا از افراط و تفریط مردم در عصر های مختلف جلوگیری کنیم . کم کم به سمت ایجاد عدالت و اصلاح امور گام برداشته شود تا به هدف آرمانی نهایی برسیم . لذا این ایده (تشکیل  حکومت دینی توسط روحانیت ) محکوم به افراط و سپس تفریط و در نهایت آسیب دیدن حکومت و دین خواهد بود 

هجدهم - مشکلی که اهل سنت با آن مواجه شد و باعث شد باب اجتهاد در سنی ها بسته شود این بود که در هر عصری گروهی از علمای سنی با حکومت هم جهت می شدند و به نفع حکومت کاری می کردند که غیر از دیدگاه آنها، دیدگاه های دیگر مجتهدانه سرکوب و منکوب شوند. کم کم باعث شد که از اجتهاد در اهل سنت هیچ باقی نماند !!لذا اگر حکومت دینی را تشکیل دهیم، آنها که در راس هستند اجازه فتاوای مختلف و اجتهاد در دین را نخواهند داد و نظر خود را به زور غالب خواهند کرد و باعث مرگ شیعه و حوزه های دینی خواهد شد 

نوزدهم - دسترسی به مرجعیت امروز از دسترسی به هر فرد دیگری راحت تر است . اگر من حکومت را در دست بگیرم دسترسی به من سخت از هر کسی خواهد شد و این یعنی فاصله مرجعیت با مردم 

بیستم - جریان های سیاسی غیر از روحانیت قدرت زیادی دارند و برخی از آنها تحت هیچ شرایطی سازش با ما نمی کنند و ممکن است منتج به جنگ داخلی و یا تفرقه های جدی شود و از هدف اصلی باز بمانیم و همه عمرمان را به جای کار دینی و فرهنگی درگیر منازعات سیاسی شویم 

بیست و یکم - علمای شیعه همواره با احتیاط فراوان فعالیت می کردند و حتی کار مباح نمی کردند که دامنشان آلوده نشود. حکومت یک امر بسیار پیچیده و سخت است و دامن روحانیت را آلوده به گناه می کند . 


نظرات  (۱۰)

۱۳ فروردين ۹۴ ، ۲۰:۳۱ ابن الزهرا سلام الله علیها
سلام علیکم
واقعا همینطوره ای کاش هر چه زودتر نااهلان حکومت دست از حکومت بردارند تا سیر دین گریزی و دین زدگی کاهش پیدا کند و گرنه امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف خود تاوان کار مدعیان ولایت را خواهد داد.
یا علی
سلام. 
چرا با این ذوق زدگی مطالب آخوند خراسانى را منتشر کرده اید ولی پاسخ مرحوم نایینی را منتشر نمى کنید؟ 
سلام
سند تاریخی این فرمایشات و پاسخ میرزای نایینی لطفاً
لطف کنید صادق باشید و جواب اقای نائینی رو هم بگذارید..
هر چند میشود به اقای اخوندجواب هم داد.

نمی دانم این نامه  واقعا نامه آخوند خراسانی است یا نه. اما اگر حقیقت
داشته باشد می شود به معنای سخن مرحوم صاحب عروه سید محمد کاظم یزدی پی
برد که آخوند خراسانی علم دارد اما دین ندارد.

کافیست ذره ای بیندییشد.
مواردی که در این نامه ذکر شده اصلا به خود حکومت پیغمبر هم وارد است.

1- البته که حکومت دینی تشکیل بدهند و اتفاقا وظیفه ما مبارزه با حکومت
طاغوت است. چرا نویسنده این نامه - که بعید است واقعا آخوند خراسانی
باشد- از این تقابل بترسد؟

2- اولا همه را نباید جمع ببندند. همیشه افراد سالم و دور از هوا و هوس
هستند. ثانیا مگر سایر اقشار و حاکمان فرشته هستند؟ قطعا اگر کسی با تقوا
نباشد چه روحانی و چه غیر روحانی به فساد ممکن است دچار شود؟

3- باز هم همان جواب مورد دوم. ضمنا چه اشکالی دارد یک روحانی با تقوا
باشد و مانع فساد شود؟ اگر آخوند بر این باور است که روخانیون همه از دم
بی تقوا هستند که خودش هم یکی از آنها!

4- این دروغی بزرگ است و مهمترین دلیل که من شک کنم که آخوند این نامه را
نوشته همین مورد است. چون اتفاقا خود آخوند بیشتر مداخله را در سیاست کرد
و هرگز نگفت سیاست فنی است که در حوزه ها یاد نمی دهند! از این گذشته در
اسلام چیزی به نام علم سیاست وجود ندارد. چرا که به قول منتسکیو سیاست
علم قدرت سازمان یافته است. بدیهی است که با این تعریف به دست آوردن قدرت
از هر راه می شود هدف. در حالی که در اسلام رسیدن به قدرت لزوما هدف نیست
و هدف انجام تکلیف است ولو به شهادت منجر شود. اگر هم به قدرت منجر شد
اصلا حزب بازی و قدرت بازی در آن جایی ندارد. آن همان تعریف سیاست یعنی
پدرسوختگی است که امام خمینی فرمود ما از اول هم در آن نبوده و نیستیم.

5- خوب دچار نشوید. اگر قرار است الگو و پیشوای ما امثال محمد و علی
صلوات الله علیهما و آلهما باشند چرا دچار ترس تبعیت دین از حکومت شویم؟
اگر آنها را قبول ندارید و به عنوان الگو نمی پذیرید چرا اسم خود را شیعه
گذاشته اید؟

6- چرا نتوانید عدالت را ایجاد کنید؟ اگر مردم ببینند که حرف و عمل شما
یکی است به عدالتتان باور می دارند. اما اگر خودتان می دانید که عدالت
ندارید چرا ادعای مرجعیت می کنید؟ نه فقط شرط حکومت که  شرط مرجعیت هم
عدالت است!

7- این حرف درستی است که ایجاد حاکمیت اسلامی ممکن است سبب تفرقه شود.
اما آیا حکومت عدل امام علی علیه السلام سبب تفرقه نشد؟ چرا آخوند گمان
کرده باید جلوی سنت الهی غربال را بگیرد؟  اتفاقا وجود غربال نشانه
حاکمیت حکومت حق است.

8- این هم تکرار مورد چهارم است و پاسخش باز همان است. تازه مگر قرار است
همه تخصص ها را یک نفر داشته باشد؟ کافیست تعداد صاحبان تخصصهای گوناگون
به شرط عدالت و تقوا با شما همکاری کنند.

9- این حرف هم دروغ است. چرا که به قول جلال آل احمد حوزه ها یک دولت
مخفی در دولت آشکار داشتند.  نظامی که برای خودش مالیات و خمس و زکات می
گیرد و  مبلغ و نیرو پرورش می دهد و یا حکم جهاد می دهد و یا قرنها کنترل
امور اداری نظیر ازدواج و طلاق و اسناد را امضا می کند بی آنکه حکم دولتی
داشته باشد معنایش وجود دولت سایه است که فقط سلطنت ظاهری نداشته است.

10- عجب! پس آخوند قبول داشته که اطرافیانش فاسدند. پس چرا آنها را بیرون
نمی کرده و به آنها از بیت المال و وجوهات می داده است؟ حالا چرا باید
دلسوزی چنین کسی برای اسلام را باور کنیم؟ بروید در اطرافیانتان دقت کنید
و ببینید امثال شیخ انصاری چگونه آن شاگردان فوق العاده را تربیت کردند
که دستشان به شبهه ناک دراز نمی شد.

11-این بند هم نشانه خروج نویسنده - که بعید است آخوند باشد- از تشیع و
انکار عصمت ائمه علیهم السلام است. چرا که می گوید ..کسانى که مناصب
حکومتى را در اختیار دارند، فریب‌کارى و ناراستى و دروغ ‌گویى، از لوازم
اولیه‌ی کار و شغل خود مى‌دانند.. و توجه ندارد این همه حکومتهای دینی که
قرآن برای امثال یوسف و طالوت و داوود و سلیمان علیهم السلام ذکر کرده یا
حکومت رسول الله صلی الله علیه و آله و امیرالمومنین علیه السلام را هم
العیاذ بالله شامل می شود!
گویا خیال کرده عصمت معصومان برای خودشان است که بگذاریمشان در موزه به
جای اینکه از دستورات آنها استفاده کرده و به آنها اقتدا کنیم! گویی هر
کس حکومت کند محکوم است که ماکیاول باشد! با این حساب کلا دین در دوره
غیبت باطل شده و قرآن برای اهل این دوره نازل نشده است!


12- که جوابش در همه بندهای فوق هست. به علی علیه السلام اقتدا کنید تا
مردم اکر هم از کارگزران شما خلافی دیدند به خودتان پناه ببرند و به تقوی
و عدالت شما یقین داشته باشند.

خلاصه اینکه مشکل نویسنده دوری شدید از الفبای اعتقادات شیعه است و گمان
کرده که در عصر غیبت باید حکومت سکولار باشد و اسلام به دسته آفتابه بسته
شود و صرفا مشغول غسل و شکیات و سهویات باشد و همه آنچه دستورات حاکمیتی
اسلام است تعطیل گردد!

هر چند اختلاف فکری و اشتباهات دی آخوند در عصر مشروطه قابل انکار نیست
اما مطلقا نمی شود باور کرد این نامه را او نوشته باشد.
مورد شانزدهم نقض کننده ی سایر موارد است 
خلاصه متن نظر مرحوم آیت الله العظمی آخوند خراسانی در مورد اجرای تشکیل حکومت اسلامی

بهای دانلود یا استفاده از وبلاگ سه صلوات هدیه به امام زمان عج میباشد         باسلام  شما درخلاصه کردن نامه طوری عمل کردید  که هرکس این خلاصه را بخواند یقین میکند  این نامه ربطی به مرحوم آخوند ندارد   درحقیقت این شمائید که مرتکب خلاف شرع تحریف شده اید  درجایی دیگر شخصی نقدی براین خلاصه شما نوشته  واذعان کرده این نحوه مکاتبه علمای صدسال پیش نبوده وحکایت از نامه روشنفکران کنونی را دارد  چرا اصل نامه را نیاوردید چرا اصطلاحات  بین فقها را حذف کردید شما با تحریف دنبال کدام حقیقت  میگردید   یکی از مصادیق  مخالفت مرحوم آخوند امثال شما نویسنگان ومدافعان میباشد ازخدا بترسید   وبه قیامت یقین داشته باشید 
۰۵ بهمن ۹۸ ، ۱۲:۳۲ فروشگاه اینترنتی

وبلاگ متفاوتی دارید.. موفق باشید

سلام

بنده احساس میکنم این مطالب ساخته ذهن امروزی باشد.چند نکته در نوشته های بالا باعث شده تا من این احساس را داشته باشم.لطفا منبع و ماخذ اصلی این مطالب را ذکر کنید تا دقیق و موشکافانه مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

ممنونم دوست عزیز.

۱۷ آبان ۹۹ ، ۱۱:۱۶ خدا مرحوم آخوند رو رحمت کنه

http://ijtihadnet.ir/%D9%86%D9%82%D8%AF%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%85%D9%86%D8%B3%D9%88%D8%A8-%D8%A2%D8%AE%D9%88%D9%86%D8%AF-%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B1%D8%AF%D9%91-2/

 

 

اینم نقد نامه ساختگی مذکور

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی